zondag 27 juni 2004

Oranje is een lelijk kleur

Gisteren met lede ogen toegekeken hoe Nederland zich via strafschoppen plaatste voor de halve finale van het Europees Kampioenschap. Ik ben niet voor Nederland, hou niet van Oranje. B vertelde me laatst dat zijn dochter, M, uit Lissabon terugkeerde met een zeer aangename herinnering aan supporters van alle mogelijke landen behalve Nederland. Die mensen vond ze lomp, stijlloos, luidruchtig. Ik weet wel dat het gevaarlijk is om nationaliteiten te beoordelen, maar ik kan mij wel iets bij M’s observatie voorstellen. Dat land is zo calvinistisch, grijs, kil en saai dat het niet anders kan of bij de minste gelegenheid geven zijn inwoners zich collectief over aan dat georkestreerde carnaval waar ze zo sterk in zijn. Hup, Holland, hup! Komt daar nog bij dat oranje gewoon een lelijk kleur is… Als je daar het rood-en-groen van Portugal naast ziet…