zondag 24 juni 2007

93 * 29,75 * 894

Snellegem (waar de hoofdstraat is afgesloten voor ‘Highland Games’!), Ichtegem, Koekelare, Vladslo… Het is een kant van Brugge waar ik nog altijd niet wijs uit geraak. Met een groepje van tien, als ik goed heb geteld (wat ik niet heb gedaan) rijden we onder de IJzertoren door, en wat later langs het oorlogsmonument en het zonnepanelenpark in Nieuwpoort. Ik praat wat met K en E, over de foto’s van vorig weekend en over, vreemd genoeg, een biobakker in Bordeaux. J doet enthousiast over het energiepark in Nieuwpoort. Er staan ook drie windmolens. Een olijkerd vraagt of die dan worden aangedreven met de zonnepanelen. Op een staketsel in de IJzer zitten een paar aalscholvers hun veren te drogen. Met een rotvaart rijden we langs het kanaal – let op de woordspeling. Ik rijd achterin en krijg even het gezelschap van een kerel uit een ander groepje, dat we zijn voorbijgestoken en dat nu aan het onze hangt. Ze komen uit Gistel. In de week gaat hij op zijn eentje trainen, en dan rijdt hij een stuk rapper. Nu zijn er enkele ‘opa’s’ mee en gaat het er veel gemoedelijker toe. Hij wijst naar zijn bebloede knie, hij is gevallen. Kiezeltjes in een bocht. We rijden met 34, 36 per uur. D en P worden een paar keer aangemaand het wat kalmer aan te doen. Langs het kanaal van Oostende naar Brugge, het laatste stuk, moet ik eraf. In het café aan de brug is er binnen geen plaats. Buiten op het terras gaat ook niet want het heeft pas geregend en de stoeltjes zijn nat. Voor een bezoek aan een etablissement in Varsenare pas ik: liever neem ik de kortste weg naar huis, en dat is rechtdoor.