zaterdag 1 november 2008

Dag 430 vVH&C

081021 en 081101 – ‘Ik weet iets want ik lees wel eens een boek,’ zegt de hoer die door Tom Lanoye wordt opgevoerd in een boek, ik denk Fort Europa, en nu dus ook op het podium – ik maak deel uit van het publiek dat in de Stadsschouwburg van Brugge de voorstelling van ‘Woest’ meemaakt, het theaterprogramma dat Lanoye in elkaar heeft gestoken om zijn vijftigste verjaardag te vieren. En ik kijk rond in dat publiek en zie, behalve dat de zaal verre van vol zit, dat het bestaat uit mensen van mijn leeftijd en ouder, een minderheid is jonger. Vijftien jaar geleden heb ik ook eens Lanoye bezig gezien, en ik meen mij nu te herinneren dat het publiek toen ook vijftien jaar jonger was. ‘Ik lees wel eens een boek, op een kerstavond bijvoorbeeld, wanneer al die venten thuis bij hun familie een kalkoen zitten te vreten in plaats van hier…’ Ja, wie leest nog eens een boek? Wie leest nog eens een boek zonder daarom een hoer-op-kerstavond te moeten zijn?