zondag 5 februari 2012

reactie

Hm... Ik begin te vermoeden dat wij een andere filmsmaak hebben, Pascal
;-) Dit is de tweede keer dat ik je wel erg streng vind voor een film waarin ik toch e.e.a. best goed vond.

Ik zag weinig tot geen gemoraliseer in deze film. En dat hij alleen de excessen toont, tja - dat is nu eenmaal het thema van deze film. Alsof je een film zou zien over een alcoholist en dan klagen dat er geen gewoon alcoholgebruik in getoond wordt.

Ik vond het wel een erg deprimerende film, vooral omdat de leegte die achter zijn seksverslaving schuilt er zo goed in getoond wordt.

Waar ik erg van onder de indruk was, was hoeveel er werd getoond via het gezicht van Fassbender (die ik trouwens een heel knappe man vind). Veel meer dan in de dialogen of de acties. bv. in de interactie met zijn vrouwelijke collega, waar je hem het wankele gebied van de emotionele verbinding ziet betreden, waar hij zich vervolgens haastig weer uit terugtrekt omdat hij dat totaal niet aankan. En dan maar terug naar gore seks, dat wat hij kent en wat hem vertrouwd is, maar wat hem zich zo leeg doet voelen dat je je als toeschouwer mee leeg voelt.

Ik vond het fascinerend om te zien welke weg hij had afgelegd tussen de eerste scène in de metro en de laatste, en hoe weinig daarvan expliciet in woorden was gezegd, maar bijna alles op zijn gezicht te lezen was gezet.

Enfin, tot zover mijn visie... Een deprimerende film, maar toch wel mooi gemaakt, vond ik.

Mia Verstraete