zondag 15 juni 2014

tour 61



2 mei 2014

dag 4.5

Twee keer ben ik fout gereden vandaag. De eerste keer door de raad in te volgen van een jongeman aan wie ik vroeg of ik op de juiste weg zat voor Marney. (Ik vroeg het hem omdat ik aan de opeens veranderde windrichting had gemerkt dat er iets mis was, en de weg had rond de kerk zo’n rare, desoriënterende bocht gemaakt.) ‘Jaja,’ riep hij, ‘toujours tout droit!’ Maar dat was niet zo en ik keerde terug. Ik had het onaangename gevoel moedwillig de verkeerde richting te zijn uitgestuurd.

De tweede keer was ik op de verkeerde oever van de Doubs blijven doorrijden, tot duidelijk werd dat de weg naar Arc et Senans, waar ik (na 120 kilometer) hoopte aan te komen, wat verderop onderbroken was. De brug die ik voor mij dacht te zullen aantreffen was er niet meer. Pas nu drong de volle betekenis ten volle tot mij door van de waarschuwingsborden, die ik onzorgvuldig gelezen had. Ik vroeg de weg en vernam dat ik een eind terug moest tot aan de laatste brug die ik voorbijgereden was.