zaterdag 12 juli 2014

tour 88



7 mei 2014

dag 9.4


Na Uzès en de koffie die ik daar drink op het terras in de hoofdstraat, uitlaatgassen inhalerend, vind ik mijn tweede adem en leg nog 50 kilometer af, tot Sommières. De weg is wit op de kaart, maar dat is niet altijd een garantie op rustig gepeddel. Sommige lokale wegen zijn sluiproutes, vaak ook voor lieden die op die manier 20 of 30 kilometer péage denken te kunnen omzeilen.

Sommières, in de periferie van Montpellier, kende ik niet, het is dan ook een prettige verrassing. Ik vind er een plekje op de camping municipale en ook de tijd om het stadje even door te fietsen. Mooi! Aan de overkant van mijn campingstraatje zit een al wat ouder koppel uit Maastricht te aperitieven. Ik vertel ze wat ik doe en zwaai de loftrompet over het fietsbeleid in hun stad. Mijnheer wil me trakteren op een fris blik Jupiler. Ik had mij voorgenomen om tijdens deze reis geen druppel alcohol te nuttigen en sla dus het aanbod af. ‘Dat moet ik respecteren,’ zegt de man, met de nadruk op moet. ‘Dit moet ik weigeren,’ antwoord ik, ‘maar ik zou het fijn vinden als u mij morgenochtend een kopje koffie aanbiedt.’ Dat wil het echtpaar zeker doen maar ze staan maar om half tien op en dan ben ik al lang weg natuurlijk. De volgende dag zijn ze inderdaad nog niet op als ik vertrek, ik leg een briefje op hun tafel:

De pils die u mij aanbood heb ik niet aanvaard. Maar het gebaar is wel gesmaakt.

Het woord ‘pils’ zou ik als Zuid-Nederlander ofte Noord-Belg nooit in de mond nemen, natuurlijk, maar deze vriendelijke Nederlanders wil ik wel idiomatisch tegemoetkomen. Ik was trouwens al blij dat het geen Heineken was.

Ik ga eten op het terras van restaurant La Bistoure. Het hoofdgerecht is stierenstoofvlees – er zal wel wat wijn in de saus verwerkt zijn. Ik krijg een sms binnen. Ik ben met eten bezig, dus kijk ik niet meteen wie of wat dat dan wel kan zijn. Du coup kijken er op het terras vier anderen, die het signaal ook gehoord hebben, naar hún toestel. En ’t zijn geen celibatairen!

Ik hoopte vandaag een hop te zien, maar het is er weer niet van gekomen. Wel weer koekoek gehoord – zoals tot nu toe élke dag.