woensdag 22 juli 2015

facebookbericht 798


IMF: Er is ruimte voor hogere btw op elektriciteit in België

En zo worden wij gemasseerd en voorbereid op wat komen gaat, in de hoop, wat zeg ik, zekerheid dat we het kritiekloos zullen slikken. Want ja, 'het IMF' heeft het gezegd. Blijft natuurlijk het niet te verwaarlozen gegeven dat dit IMF evenveel democratische legitimiteit heeft als de houten scheplepel waarmee ik mijn rug pleeg te krabben op plekken waar ik met mijn handen niet bij kan. Laat ik nu net toevallig 'De terreur van de economie' van Viviane Forrester aan het herlezen zijn, een twintig jaar oud boek (1994) waarin met opvallende nauwkeurigheid tal van zaken worden voorspeld die ons nu zeer actueel in de oren klinken. Ik neem, onder veel andere mogelijke, dit citaat als voorbeeld, ook al omdat het goed past bij het hieronder gedeelde artikel: 

Deze economische en transnationale privé-netwerken beheersen de staatsoverheden dus steeds meer; in plaats van door de staat te worden gecontroleerd, vormen zij een soort natie die zonder grondgebied en buiten iedere regeringsinstelling om steeds meer macht verkrijgt over instellingen en beleid in afzonderlijke landen. Dit gebeurt vaak via belangrijke organisaties als de Wereldbank, het Internationaal Monetair Fonds en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. (36)