donderdag 23 juli 2015

wolken 1526-1528



wolkenfragmenten uit Michel Houellebecq, Onderworpen

1526
Bolwangige cumuluswolkjes dreven in het azuur; dat waren voor mij altijd de wolken van het geluk geweest, de wolken waarvan het stralende wit alleen maar dient om het blauw van de hemel te benadrukken, de wolken die kinderen weergeven als ze een ideaal huisje tekenen, met een rokende schoorsteen, een grasveld en bloemen. (85)

1527
Een gigantische cumulonimbus in de vorm van een aambeeld hing boven het noorden van Parijs, van de Sacré-Coeur tot de Opéra, de donkergrijze flanken waren getint met donkerbruin. Ik richtte mijn blik weer op het televisiescherm, waarop nog altijd een enorme mensenmassa samendromde; toen weer naar de lucht. De donderwolk leek zich langzaam naar het zuiden te verplaatsen; als hij openbrak boven de Tuilerieën dreigde hij het verloop van de demonstratie ernstig te verstoren. (…) Het onweer dreigde nog altijd los te barsten; de enorme wolk hing nu roerloos boven de stoet. (95)

1528
Ik keerde me af van het computerscherm en zette een paar stappen naar het raam; een eenzame lensvormige wolk, waarvan de flanken oranje getint waren door de ondergaande zon, dreef heel hoog boven het Charléty-stadion, even roerloos, even onverschillig als een interstellair ruimteschip. (154)