vrijdag 23 oktober 2015

vierenvijftig 12


© De Standaard


16 oktober 2015

vrijdag

Eén keer. Eén keer heeft hij zijn vader aan zijn moeder horen zeggen dat hij haar graag ziet. Jonathan Franzen vermeldt het met droefenis in zijn pen. Zó erg was het, hoor je hem denken. Wel, Jonathan, het kan nóg erger. (Jonathan Franzen, De kunst van het alleen-zijn) ¶ Peter Sagan laat weten dat de boodschap die hij kort na het behalen van de wereldtitel wielrennen de wereld instuurde, verkeerd begrepen is. Hij heeft helemaal niets willen zeggen over de vluchtelingen, maar wel over ‘een globaal probleem’: de mens kan de veel te snel evoluerende technologie niet bijbenen. Sagan vindt het niet normaal dat kinderen niet meer buiten spelen en dat ze, als ze dan toch samen zijn, meer met hun telefoon bezig zijn dan met elkaar. Ik vind dat Peter Sagan daar een punt heeft, maar realiseer me dat als hij, de snelste en beste fietser ter wereld, van oordeel is dat het te snel gaat, ja, dat we dan ver van huis zijn. Dat bedoel ik ironisch natuurlijk. Maar toch. Ik heb veel sympathie voor deze jongen. Schandalig vet betaald en zo, dat zal wel, maar hij heeft een frisse uitstraling, en humor. En hij kan fietsen. Bovendien vond ik het moedig van hem, dat wereldkampioeneninterview. Ook al was het niet meteen duidelijk wát hij daar precies wilde zeggen, alleen al dát hij iets zei was sympathiek. ¶ Je bent al drieënvijftig, je wordt ouder, je bent totaal onverantwoordelijk, je luistert naar niemand, je hebt geen vrienden, ‘Je verdient het om in eenzaamheid te sterven.’ Die tirade aan het adres van antiheld David Oosterbaan, uit de mond van zijn ex Anneke, hakt er in – ook bij mij. (Robert Anker, Een soort Engeland) ¶ De film Mystic River, van Clint Eastwood – verdriet om de man die zegt: ‘Ze hebben mijn jeugd afgepakt.’ (...)