zondag 13 december 2015

wolken 1711-1716



wolkenfragmenten uit Alina Reyes, Het erotisch labyrint

1711
Hij staarde naar de hemel, waar mooie schapewolkjes zich ophoopten in het rossige avondlicht, en langzaam aan trok er een ongelukkige uitdrukking over zijn gezicht die alras veranderde in ware angst. (30-31)

1712
De wolken loosden met veel misbaar regen, sneeuw en hagel door elkaar. (53)

1713
‘Is dit geen mooi beroep!’ zei hij, geamuseerd door mijn nieuwsgierigheid. En al zingend vervolgde hij: ‘De hele dag zwerf ik boven de stad, met wolken en vogels en soms een kat… Ik zwerf van schoorsteen naar schoorsteen en ik veeg, veeg, veeg blij iedere schoorsteen leeg.’ (59)

1714
Op dat moment kwam de maan tussen de wolken tevoorschijn en wierp zijn licht op het bed door de jaloezieën van het raam. (105)

1715
Boven op de duintop gekomen, zag ik hoe de enorme oceaan zich voor mij uitstrekte, met zijn grijze, witgekuifde golven onder een hemel bezwangerd met woeste zware wolken. (111)

1716
Ik stapte uit midden in Gotham City, in het hart van de nachtblauwe grote stad, in de jungle van gotische wolkenkrabbers (…) (115)