dinsdag 19 juli 2016

de zomer van 2016 – 31



18 juli

Ik hoop echt dat onze ‘reguliere media’ objectief verslag zullen uitbrengen van de pogroms, verkrachtingen, represailles, martelingen en executies die nu in Turkije al diegenen te wachten staan die uit de gratie vallen van het door de ‘Pokémoncoup’ versterkte regime. Ik verwacht ook dat iemand mij eens uitlegt wat die Gülenbeweging eigenlijk vertegenwoordigt, en waarom hij in een democratisch bestel zo staatsgevaarlijk kan zijn. (Want we gaan er, tot nader order, toch van uit dat Turkije een democratie is en blijft?) Ik mag toch ook verwachten dat er hier en daar een journalist is die, liefst vanuit Turkije als dat nog mogelijk is, bericht over de manier waarop Erdogan nu het welzijn zal garanderen van de bedreigde bevolkingsgroepen waar hij voorheen toch niet zo vriendelijk voor was. En misschien kan die journalist en passant ook vertellen hoe het nu zit met de relatie tussen Turkije en de NATO, en wat de geopolitieke impact is van de recente gebeurtenissen in dat scharnierland tussen Oost en West. Niet onbelangrijk lijkt mij dat toch aangezien de Amerikaanse – zoals ook de Belgische – vliegtuigen die IS-doelwitten in Syrië en Irak bombarderen opstijgen vanop luchtmachtbasissen in Turkije. Mogelijk wordt in de studio ook nog eens een historicus opgerakeld die het kan hebben over operettestaatsgrepen die in het verleden aan dictatoriale regimes zijn voorafgegaan, zodat we ons een mening kunnen vormen over de al dan niet aanwezige parallel met Istanbul/Ankara vandaag. En misschien kan iemand ook eens komen uitleggen waarom we enerzijds – terecht – rouwen om de 84 doden in Nice terwijl we anderzijds nauwelijks aandacht lijken te moeten besteden aan de – minstens – 290 mensen die in Turkije zijn omgekomen. Minstens een deel van hen is, als ik het goed heb begrepen, de dood ingejaagd door gevolg te geven aan de oproep van Erdogan om massaal op straat te komen. Ongetwijfeld zullen er bij de slachtoffers ook mensen zijn die koudweg zijn gelyncht. Daarover vernemen wij hier opvallend weinig. En uiteraard verwacht ik ook dat iemand duiding geeft bij de manier waarop onze overheid kan verhinderen dat de Turkse politieke tegenstellingen naar hier worden geëxporteerd, en hoe zij de veiligheid van diegenen die in het ‘verkeerde’ kamp zitten zal garanderen. Ja, er is in deze komkommertijd veel werk aan de winkel voor de buitenlandjournalistiek. Maar ook voor de binnenlandjournalistiek want de voorbije dagen werden – stoemelings – al heel wat politieke beslissingen genomen, niet toevallig in volle vakantieperiode want dan valt er weinig sociaal verzet te verwachten, nietwaar? Graag had ik daar toch ook iets over vernomen, over de maatregelen van Kris Peeters bijvoorbeeld, en over de vele tientallen beslissingen die de Vlaamse regering er vorige vrijdag nog inderhaast heeft doorgejaagd. Kan het zijn dat ik de indruk heb dat ik mogelijk iets gemist heb? Dat het de bedoeling was dat ik iets miste? Ik weet het niet, het zou natuurlijk kunnen dat ik mij vergis. ¶