maandag 26 september 2016

facebookbericht 938


de burgemeester van Antwerpen laat zich op de radio emotioneel uit over de dood van zijn vader

Ik wil best geloven dat zijn gevoelens oprecht zijn. Elk normaal mens heeft gevoelens en ik ga er nog altijd van uit dat hij min of meer een normaal mens is. Ik wil ook best geloven dat hij tijdens dat interview niet manipulatief aan het rekenen was, dat hij meegesleept was door het moment. Misschien was hij ook een beetje moe, na al die discussies van de voorbije week. Dan wordt een mens al eens  gemakkelijker emotioneel. Dat wil ik allemaal best geloven. Maar wat ik niet begrijp, is de timing van dit twee uur durende radio-interview op de openbare omroep. En dat voor iemand die zelf beslist wanneer en met wie (meestal alleen) hij op die openbare omroep, waarvan hij nota bene via de Vlaamse regering de centen beheert, komt opdraven. En dat doet hij dan niet om het publiek te plezieren, maar louter en alleen in functie van zijn electorale agenda. Neen, de timing van dit interview, na alle hommeles binnen de partij de voorbije week: dat is de essentie van dit verhaal. Wie heeft dit interview geregeld? Wanneer is het afgesproken? Voor oprecht persoonlijk verdriet, of het nu intiem of in het openbaar wordt uitgedragen maakt niet uit, past alleen respect. En dat geldt voor het verdriet van vriend én vijand.