donderdag 13 april 2017

de lente van 2017 – 3



VRT-journaal donderdag 13 april 19 uur, eindredactie Cindy Henderickx.

Tal van ergernissen alweer, ik pik er vier uit.

Het nieuws dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer dramatisch blijft stijgen, zit ergens achterin.

Idem voor het nieuws dat er een spectaculaire stijging is van het aantal langdurig zieke werknemers.

In het sporthoofdstuk is er een verslag over een basketbalevenement in Antwerpen. Het gaat om een ‘gala’-match, een wedstrijd zonder inzet dus. Het enige bijzondere is dat de wedstrijd wordt gespeeld voor 17.000 toeschouwers, wat in ons land voor een basketbalmatch veel is. Tijdens het verslag komt de burgemeester van Antwerpen in beeld, met de vermelding: ‘Ook [naam van de burgemeester van Antwerpen] was van de partij.’ We zien hoe de man heel spontaan voor de camera rechtveert en applaudisseert.

De uitsmijter van dit journaal is voor Pol Van den Driessche, kandidaat-burgemeester voor de N-VA in Brugge en op dit ogenblik senator. In de Senaat geeft hij een rondleiding aan de kandidaten voor het concours ‘Mister Gay’. Dus, ik herhaal: Vlaams-nationalist en notoir, om niet te zeggen berucht, heteroseksueel PVDD, leidt een stel kekke homo’s rond in een van de meest Belgische instellingen die maar denkbaar zijn. En daar besteedt het VRT-journaal tweeënhalve minuut aan.

Een paar dagen geleden reageerde een Facebook-contact op mijn opmerking dat de VRT wel erg veel aandacht besteedde aan het afscheid van Tom Boonen met: ‘aan iedere televisie zit er een uit-knop’. Mijn antwoord daarop was heel eenvoudig: ‘Ja, Roos de Knock, maar niet op mijn belastingformulier.’ Ik mág over de VRT spreken omdat ik met mijn belastinggeld de openbare omroep mee mogelijk maak. A fortiori als het over het journaal gaat, wanneer dat overduidelijk tot een instrument van politieke propaganda is verworden.