dinsdag 22 augustus 2017

de zomer van 2017 – 28

Wellicht ben ik een oen dat ik er zolang mee gewacht heb, maar dat maakt wat mij overkwam niet minder opmerkelijk. Ik ben sinds jaar en dag klant van Telenet. Al vanaf mijn eerste internetabonnement eigenlijk, voor zover ik mij kan herinneren. De kostprijs daarvan ging gestaag omhoog, zoals het brood, de sigaretten, de diesel en alles wat aan inflatie onderhevig is. Heel normaal eigenlijk, maar natuurlijk geldt voor een nieuw product veeleer het omgekeerde – denk maar aan elektronica, fototoestellen, gsm’s en dergelijke. Of zonnepanelen. Dat soort dingen die goedkoper worden naarmate ze minder exclusief zijn. Als je, zoals ik, niet bepaald gezegend of behept bent met een economische reflex, dan heb je de neiging dat uit het oog te verliezen. Of niet in de gaten te houden. Dat is volledig voor mijn rekening: stom van mij. Maar wat niet voor mijn rekening zou mogen zijn, is, vind ik, het volgende. Prijsverhogingen komen we altijd uitermate op tijd te weten. Daar hoef je niets voor te doen. In het beste geval is er een aankondigende mededeling, via mail of zelfs – stel je voor! – met een papieren brief. Je krijgt dus de tijd om van leverancier te veranderen mocht je dat nodig vinden, en dat is zeer oké. Als je niets doet, gaat er de volgende keer méér van je rekening. Dat is vlot geregeld, geen gedonder, alles vanzelf. Maar met prijsverlagingen is dat dus niet het geval. Toch niet bij Telenet. Je krijgt wel informatie over nieuwe producten, die vaak goedkoper zijn, maar als je, zoals ik, uit luiheid of omdat het me niet interesseert, dat soort berichten verticaal klasseert (wat heel dom is), dan blijf je gewoon zitten waar je zit: in die oude formule, die dus niet goedkoper wordt. En kijk, dat vind ik dus niet kunnen. Maar het is toch wat me is overkomen. Jarenlang betaalde ik voor mijn internetaansluiting iets meer dan 50 euro per maand. in het begin van dit jaar was er zelfs nog een prijsverhoging, ik geloof met anderhalve euro. En dus betaalde ik 51,50 euro per maand. Tot dat, heel toevallig, eens ter sprake kwam en die persoon mij zei dat 50 euro per maand toch wel erg veel is voor iemand die niet voortdurend films en wat weet ik al zit te downloaden. Ik dus naar de Telenetwinkel. Daar bleek dat ik niet eens 10 procent van het vermogen van mijn abonnement benutte. De beslissing was dan ook vlug genomen, en uitgevoerd. Een paar drukken op enkele knoppen volstonden om mijn abonnement om te turnen tot eentje van 27,80 euro. Dat is bijna de helft goedkoper. De transitie gebeurde in de winkel, en toen ik thuiskwam bleek mijn internet even goed en snel te werken als toen ik vertrok. Per maand spaar ik voortaan 25 euro uit en reken maar dat ik daar leuke dingen mee ga doen! Maar denken aan al die jaren, ik schat zeker vijf of zes (sedert de vorige aanpassing), dat ik te veel heb betaald – neen, dat ga ik dus maar niet doen. Mijn advies aan u, lieve lezer, is dan ook – ja, u raadt het zelf wel. Doe het! Vandaag nog! En wees samen met mij verbolgen over deze gang van zaken!