zaterdag 6 januari 2018

de winter van 2018 – 6



30 december 2017

89 – Ik doe het niet vaak, maar gisterenavond dan toch en jawel, ik weet weer waarom ik het niet vaak doe: kijken naar een film op VTM, de Vlaamse Televisie Maatschappij. Ze hadden daar Hugo van Martin Scorsese heel terecht als kerstvakantieavond-familiefilm geprogrammeerd, en zonden die film uit op de voor een commerciele zender kenmerkende manier: verhakkeld door reclameblokken, zonder inkadering, zonder respect. Voor het format van de banale Amerikaanse geweld- of avonturenfilm hoeft dat niet meteen een probleem te zijn, veronderstel ik: het publiek van dergelijke films kijkt er niet meer van op dat de film alleen maar als reclamevehikel wordt behandeld. Maar voor cinefielen is het toch wel even wennen.

Zonder noemenswaardige aankondiging, laat staan een inleiding waarin bijvoorbeeld volksverheffingsgewijs iets wordt gezegd over de regisseur en diens oeuvre en de toch wel merkwaardige plaats die Hugo daarin inneemt, begint de film. (Bruusk, het is alsof je te laat een bioscoop binnenstapt: zeer vervelend, het storende gestommel op zoek naar een lege plek, de jassen die moeten worden verlegd, een telefoon die nog wordt afgezet. De felle gloed van dat kleine schermpje.) De film zelf wordt dan drie of vier keer abrupt onderbroken voor telkens een minuut of vijf reclame en aankondigingen van andere programma's. Na de reclame word je opnieuw, zonder enige overgang, in de film gegooid – waarbij je altijd door de vervelende onzekerheid wordt bekropen of er misschien niet stoemelings een deel is weggeknipt. Je moet erop vertrouwen dat dat niet is gebeurd. En dan is er het einde van de film: zonder boe of ba krijg je na het laatste beeld – maar is het wel het laatste beeld? – opnieuw reclame voorgeschoteld. In de linkerbovenhoek is er wel een kleine aankondiging verschenen van het volgende programma, maar dat kan je twijfel niet wegnemen. Geen bordje met 'The End' of 'Fin' of wat dan ook – dat had heus wel een functie –, geen eindgeneriek of aftiteling, geen credits of outfadende muziek. Neen, je wordt zonder mededogen uit de betovering weggerukt en in de werkelijkheid teruggekatapulteerd, en die werkelijkheid is voor de Vlaamse Televisie Maatschappij een commerciele werkelijkheid waarin niet wordt tegemoetgekomen aan de kommaneukerige verzuchtingen van intellectuele cinefielen. Die kijken normaal gezien toch niet naar ons, lijken ze daar te denken – en dat is natuurlijk volkomen terecht. (Al maak ik de laatste tijd steeds vaker een uitzondering voor het VTM Nieuws, want dat is beter dan het Journaal op de VRT.)

Ja, zo gaat dat op een commerciële zender. Daarom kijk ik daar meestal niet naar. Maar het is toch jammer dat iedereen zich bij die logica schijnt neer te leggen: betalen met ergernis om iets wat ons door te strot lijkt te moeten worden geramd. Bovendien zou het, als het dan toch onvermijdelijk is, met een klein beetje meer respect mogen gebeuren. Een eindgeneriek is een essentieel onderdeel van een film – dat knip je niet zomaar weg.

En ja, voor ik het vergeet: Hugo is een wonderlijke, schitterend gemaakte prachtfilm, een sprookje over sprookjes, over de betoverende kracht van fictie, een ultiem eerbetoon van een gerenommeerde regisseur aan zijn medium.