woensdag 5 september 2007

35 * 28,37 * 1427

De miezer waarin ik vertrek, wordt mot, en de mot driezel, en dan staat er nog een stevige tegenwind, maar ik bijt door: ik heb mijn zinnen gezet op deze rit. Honderd meter voor mij uit rijdt iemand een halve kilometer trager dan ik, we kunnen het misschien op een akkoordje gooien. Maar net op het ogenblik dat ik aansluit, draait hij linksaf weg. Gelukkig wordt het ergens halfweg tussen Brugge en Zandvoorde droog. Rechts van mij stijgt een blauwe reiger op uit de kanaaloever. Hij lijkt naar links te zullen vliegen, ik deins al terug voor die scherpe dolksnavel, maar dan ziet het dier mij en verandert van koers. In ornithologisch opzicht is het een mooie rit: behalve deze en enkele andere reigers, zie ik net na het keerpunt op het grondgebied Bredene enkele kauwen een bruine kiekendief opjagen en, wat verderop, ergens tussen Stalhille en Houtave, wel honderd boerenzwaluwen op de elektriciteitskabel – wat welbeschouwd niet zo’n vrolijk makende observatie is want, jawel, ’t is weer voorbij…