vrijdag 30 mei 2008

Dag 275 vVH&C

080520 – Ik begrijp uw kritiek, maar het is toch een beetje streng. Ik schat Claes hoog in als pasticheur en superieur ironicus. Er zit iets van het belerende, het jongensboekachtige enzovoort in Psyche – maar ik kan mij niet voorstellen dat Claes zich van dat alles niet bewust is. Hij etaleert zijn eruditie en is onbeschaamd pedant – maar hij bekommert zich niet om zijn imago. Hij heeft lak aan wat het publiek wenst, en hoort alleen daarom al geloofd te worden.

(Ik reageer op een negatieve opmerking over Paul Claes’ Psyche op de lezersblog van Achilles van den Branden.)

*

080522 – Het antwoord mag voor u evident lijken, maar ik stel de vraag toch omdat hij interessant is (en hoop u hiermee niet te choqueren):

Zijn de veertigduizend [inmiddels tachtigduizend (080530)] doden in China en de tachtigduizend doden in Myanmar erger dan de brand in de Philharmonie van Berlijn, een topwerk van de toparchitect Hans Scharoun?