zondag 22 juni 2008

81 * 27,60 * 1356

Fietsrit vanuit Bulskamp, vlakbij Veurne. Ons zevenkoppige groepje rijdt langs Beveren, Roesbrugge, Haringe en Watou naar de Mont des Cats ofte de Catsberg. Daar geraak ik met de grootste moeite op – boven krijg ik druivensuiker toegediend. Prachtige landschappen hoor, bezuiden Watou, en dan weer afdalend van de Catsberg naar Boeschepe en door het Helleketelbos… Ja, zo heet het. Nog meer onwaarschijnlijke toponiemen: De Witte Huizen, De Pauw, Canada. In Westvleteren, tegenover de abdij, stoppen we: R., die hier is opgegroeid, groet een vriendin van zijn moeder, die ‘met de pint’ (gieter) de planten besproeit. Er ontspint zich een jolige dialoog, de tien meter tussenruimte wordt niet overbrugd: de vrouw blijft daar maar met haar gieter staan en ik betreur het dat ik geen fototoestel bij heb. Het laatste stuk, met felle zijwind, volgen we een kanaal tot in Alveringem, waar we op het terras van het Brouwerijmuseum De Snoek, mij welbekend (zoals u de volgende dagen op deze blog zult zien), in de vorm van frisdrank suikers tot ons nemen.