maandag 20 oktober 2008

Dag 415 vVH&C

081007 en 081020 – G. vertelt dat hij bij Michaux las dat voor hem, Michaux, tekenen was als gitaar spelen met één vinger. Ik hoor dat aan, begrijp G. als hij zegt dat hij dat een prachtige zin vindt, maar mis de poëzie om er de draagwijdte van te snappen. Tekenen als gitaar spelen met één vinger? Nu ja, het moet kunnen. Wat ik wél begrijp is wat G. vervolgens over het begeleiden van een tekenklas zegt. Je kunt het academisch aanpakken en de leerlingen een gitaar laten tekenen. Correct en precies, perspectivisch in orde, gelijkend. Juist. Maar je kunt ze diezelfde gitaar laten tekenen vanuit dat citaat. ‘Ik garandeer je, je krijgt andere gitaren te zien,’ zegt G. 'Ze zullen op een andere manier juist zijn.' En misschien, ja, misschien kan ik nu zeggen dat ik toch iets van de poëzie in die zin heb begrepen.