donderdag 21 mei 2009

35 * 27,83 * 546

Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik nog op mijn racefiets zat. Dit keer vertrek ik ’s avonds, en ik neem een radio mee om te luisteren naar de liveverslaggeving van de eerste testwedstrijd tussen Anderlecht en Standard. Ik verbaas mij over de indrukwekkende kwaliteit van deze verslaggeving (op radio 1). Je ziet de acties gebeuren, en je krijgt er, in de dode momenten, meteen de analyse bij – ’t is eigenlijk prettiger dan televisie want je doet ondertussen nog iets anders. En ik kijk dan straks wel naar de samenvatting. Ik herinner mij dat ik 23 jaar geleden ook via de radio, maar toen niet op de fiets maar gelegen op het bed in mijn Leuvense kot, naar de testwedstrijd tussen Club Brugge en Anderlecht luisterde… Dat was toen nog met Jan Wauters natuurlijk, en die deed dat ook niet slecht! Door het voetbalverslag heb ik maar weinig oog voor wat er te zien is: een waterkieken dat op een in het water dobberende plank probeert te kruipen maar daar niet in slaagt omdat de plank te glad en te onstabiel is; een kat die net voor mijn wiel het jaagpad oversteekt en in paniek voor me uit rent; mijn lange schaduw die, wanneer ik na het keerpunt door het open polderlandschap rijd, tussen de koeien op de weide naast mij voortglijdt.