maandag 4 mei 2009

Dag 614 vVH&C

090426 – Aantekeningen maken en woorden of zinnen of hele passages onderstrepen of merken in boeken heeft zin. Al was het maar om vele jaren later de onvoltooide aanzetten terug te vinden, de niet gerealiseerde voornemens, de te steil gebleken ambities. Zo las ik de monografie over Thomas Mann van Klaus Schröter een eerste keer in januari 1986. Dat is, jawel, meer dan 23 jaar geleden. Wanneer ik dan in de marge naast de volgende zin een streep zie staan –
– herken ik daarin het vaste voornemen om die Schopenhauer zeker te gaan lezen. Dat voornemen heb ik in de daarop volgende jaren vele keren herhaald maar, tja, het is er nooit van gekomen. Ook al heb ik de boeken aangekocht die nu alweer zolang op de plank staan te bestoffen. En nu herlees ik dus dat boek van Schröter, en ik zie die streep staan, en ik zie in die streep een spoor dat plots afbreekt, dat nergens heen leidt.