dinsdag 24 augustus 2010

baraque lecture 69

Dag L., Dat was inderdaad lang geleden. Blij dat je er nog bent. Ik heb zelf Zwaarbewaakte treinen niet en ik zou zo niet meteen iemand kunnen bedenken die het wel heeft. Ik ken zelfs niet één iemand die wat dan ook van Hrabal heeft. Verschoven zelfportret is in mijn bezit. Ik kocht het een paar maand geleden voor - hou je vast - één (1) euro in het jaarlijkse 'afgevoerden'-festijn van de Biekorf, het autodafé van de cultuurbarbaren die die boetiek openhouden! Een boek, je kent het principe, dat één jaar niet werd uitgeleend, wordt door die functionarissen genadeloos afgevoerd. Ik ga daar altijd langs om de meesterwerken die door hen niet als dusdanig werden herkend van de ondergang te redden. Nu doe ik dat boek van Hrabal (een onbeschadigd, nagelnieuw en inderdaad wellicht ongelezen exemplaar) niet weg om redenen die jij wel zult begrijpen. Ik las al een paar dingen van Hrabal en dat Verschoven zelfportret wil ik zeker ook nog de eer bewijzen die het vast en zeker verdient. Maar ik wil het je wel uitlenen. Als je dat een goed idee vindt, en zeker ook in acht genomen dat je het dus in de Biekorf alvast niet meer zult aantreffen, dan mag je er om komen. Doe maar een voorstel... Groeten, P.