maandag 11 juni 2012

campagne 1

Gisteren de kandidatendag. Die vond plaats in een parochiezaaltje aan de Coupure, kruisbeeld boven de deur. Sommige kandidaten kende ik enkel van zien, een paar anderen iets beter. Sammy bijvoorbeeld, met wie ik, samen met S., zeven jaar geleden eens een goed gesprek had toen hij nog zijn cafeetje uitbaatte aan het Kraanplein. Ik herinner mij de jaren zeventig-motieven, die toen net opnieuw in de mode kwamen.

Sammy is inmiddels voorzitter geworden van de Brugse afdeling van Groen en voert met verve de lijst aan. Hij zette de voornaamste programmapunten uiteen en gaf uitleg bij de volgorde van de kandidaten. Er zijn drie kolommen, dat heeft met het elektronisch stemmen te maken. De linkse kolom is voor de jeugd. De middenste kolom is voor de ‘verruimers’. De rechtse kolom, waar ik op plaats 36 prijk (wat is het lang geleden dat ik dat werkwoord heb gebruikt), dat zijn de ‘krachten die sinds jaar en dag Groen steunen’. Ik voel me eensklaps een beetje oud. Maar goed, daar is niets aan te doen. Ik ben ook trots. En ik vind 36 een mooi getal.

Charlotte gaf uitleg bij hoe er campagne kan worden gevoerd. T-shirts, hesjes, bagagedragervlaggetjes, flyers, kaartjes: het hele arsenaal aan propagandamateriaal, heel professioneel aangemaakt, mooi en verzorgd. En ik moet zeggen: dat logo en dat groen doen toch wel echt goed hun werk.

De gezamenlijke foto, voor de pers, had ik gemist. Maar nu was het tijd voor een individuele foto. Ik mocht aanschuiven bij Filip Claus, een topfotograaf. Ik moest poseren naast een bouwafvalcontainer, de romp driekwart gedraaid.

En hiermee is de eerste stap gezet. Ik ben benieuwd wat er tussen nu en 14 oktober nog allemaal volgt. Ik zal er hier verslag van uitbrengen.