zondag 17 juni 2012

schrikkel 153

F. lijkt in de tegels van het perron inspiratie te zoeken. Hij zegt, nadat ik mij bij hem heb gevoegd, dat de kwaliteit van het voegsel te wensen overlaat. Het perron is nog maar een jaar of twee geleden opnieuw aangelegd, maar hier en daar is dat voegsel al verdwenen en beginnen er tegels los te zitten. Er zijn er zelfs al een paar gebarsten. Maar waarvoor zocht F. inspiratie? We nemen in de trein tegenover elkaar plaats. F. krijgt zijn laptop aan de praat, en legt op het zitje naast het zijne een bundeltje met de hand beschreven vellen papier neer. Hij consulteert die vellen voor datgene wat hij op de laptop aan het doen is. Hij brengt fragmenten samen. Met goed voegsel, hoop ik. ‘Ik moet een speech geven.’ Ik zeg: ‘Dat is voor jou toch geen probleem.’ ‘Toch wel,’ antwoordt F. ‘Schrijven is niets. Maar ik geraak niet los van het blad.’ ‘Ja,’ zeg ik, ‘dat moet wel als je speecht: loskomen van het blad.’