vrijdag 16 november 2012

schrikkel 304c

In het café naast de garages met de racewagenfries, het enige café in de wijde omtrek waarin een teken van leven te bespeuren is en zelfs gewoon het enige café in de wijde omtrek, is het, ondanks het interieur, allesbehalve la vie en rose. De conversatie met de uitbaatster wil maar niet vlotten. Ik informeer naar de leegstand in het dorp, het aantal tweede verblijven, het aandeel van de Belgen die hier komen – maar mevrouw heeft meer belangstelling voor haar kruiswoordraadsel dan voor mijn spervuur van vragen. Dus houd ik het spoedig voor bekeken en concentreer me op de picon vin blanc die zij ons heeft voorgeschoteld. En op de herinnering aan een tekst die ik ooit moest vertalen, over Edouard Manets Un Bar aux Folies-Bergères en, daarin, de werking van de spiegel achter de toog – er was iets dat niet klopte met het perspectief maar ik weet niet meer precies wat.