woensdag 21 november 2012

schrikkel 312

Rond een uur of zes werd ik wakker en ik zou me nog een keer draaien maar toen herinnerde ik mij dat er misschien al belangrijk nieuws zou zijn. En dus was het gedaan met de nachtrust – maar dit keer met plezier want in de Verenigde Staten was de teerling blijkbaar al geworpen. Zal de herverkiezing van Obama de loop van de geschiedenis een gunstige richting uitsturen? Wellicht niet maar met de tegenkandidaat zou het al helemaal niet zo geweest zijn, zo heeft men mij verteld. Ik kijk naar de bevestiging van Obama’s winst, en wat later naar de verliezersspeech en uiteindelijk de overwinnaarsspeech. Goed geregisseerd en in beeld gebracht allemaal – uitgebalanceerde scenario’s, voorgekauwde woorden. De mediamaatschappij. Een West-Europeaan staat om zes uur op, duwt op een knop en ziet hoe aan de andere kant van de Oceaan een bladzijde in het grote geschiedenisboek wordt omgedraaid. Bizar.