maandag 30 juni 2014

reactie



Beste Pascal, hartelijk dank voor je uitgebreide en weloverwogen leesverslag. Je hebt mijn bedoelingen goed aangevoeld en verwoord. De kritiek (ellenlange uiteenzettingen, te essayistisch en didactisch) begrijp ik ook. De combinatie van essay en roman was van meet af aan een gevaarlijk waagstuk, maar voor mij ook de enige vorm die bij deze onderneming paste: ik had het niet anders willen of kunnen doen. Het boek is daarom ook uitdrukkelijk gepresenteerd als ideeënroman, wat hopelijk bij de lezer andere verwachtingen wekt dan 'roman'. Het liefdesverhaal maakt wat mij betreft een belangrijk deel uit van de beschreven ideeën en is niet bedoeld om empathie op te wekken: het illustreert de manier waarop we onszelf en anderen kunnen bezien vanuit onze behoeftes, die nooit recht doen aan wie we werkelijk zijn. Claire is een constructie van de verteller, waarop hij zijn eigen tekortkomingen en frustraties projecteert. Deze verhaallijn is ingegeven door mijn fascinatie voor de volstrekt geconstrueerde liefdes en jaloezieën van Marcel (en Swann). En zo komt alles uiteindelijk weer terug bij Proust, En ja (zoals mijn uitgever me al zei), daarmee is het boek voor de 'geïnteresseerde liefhebber'. Het is heel prettig om van zo'n liefhebber een intelligente, kritische reactie te krijgen. Veel dank daarvoor! 
Hartelijke groet, Jelle