maandag 9 juni 2014

tour 37



25 april 2014

5 dagen voor vertrek

Verbazend, én beangstigend, hoe snel de tijd is voorbijgegaan na de dag dat ik deze notities heb aangevat. Wat eerst nog een schier niet overzienbare tien weken was, is nu gebleken te zijn geworden: een zucht, een blad dat voorbijwaait in de wind.

Misschien is het vanwege die ervaring dat de tijd veel te snel vervliedt, dat ik hoop dat ik in die kleine maand op de fiets iets als een vertraging kan beleven. Dat ik, ondanks het voortdurende voortbewegen iets van een beginnende stilstand kan ervaren. Dat ik de tijd niet hoef op te souperen met besognes en nooddruft. Simpel peddelen, op tijd aan eten zien te geraken, een bidon laten bijvullen door vriendelijke autochtonen die over een kraan beschikken waaruit drinkwater vloeit, ’s avonds een slaapplaats zoeken en even reflecteren over de voorbije dag, slapen en dan vroeg opstaan, fris, monter en tuk op een nieuwe lange dag van alleen maar mijzelf zinloos – want via een belachelijke omweg naar mijn vertrekpunt terugkerend – verplaatsen. Maar ik zal ánders op dat vertrekpunt aankomen.