woensdag 20 augustus 2014

zomer veertien 2




1 juli


Bij de fietsenstalling hoor ik een man tot drie keer toe proberen iets te zeggen over Rusland, maar zijn twee gezellen laten hem niet in hun gesprek binnenbreken. Het gesprek gaat over voetbal, denk ik. Ik denk, het zal verdomd interessant moeten zijn wat jij over Rusland te vertellen hebt want anders zal het een beetje belachelijk overkomen dat je je zoveel moeite getroost om het te kúnnen zeggen. Hoe het uiteindelijk afloopt, zal ik nooit te weten komen want ik moet naar het perron.

Door de spoorstaking van gisteren keren jongeren pas vandaag terug van een muziekfestival. Een lang uitgevallen kerel met korte broek en legerbottines wint met Schots accent informatie in aan een infostand waar gisteren gestrande reizigers werden geholpen. Hij draagt een T-shirt van Graspop. Fleurige jonge meisjes dragen zonnebrillen en hot pants die ternauwernood de huidplooi tussen bips en dij verhullen. Wanneer zijn benen ‘mooi’? Waaraan moeten ze beantwoorden opdat die kwalificatie hun te beurt zou vallen? Ik mag niet kijken en kijk toch. En zo hoort het: dat zijn de spelregels, ze liggen vast, er valt niet aan te tornen.

Op perron 9 stuur ik Sarah een perron 9-kus. Dat is private language. Een van de betekenissen is: misschien sta jij hier nu ook te wachten op de trein, dan kunnen we net zo goed elkaar opzoeken. Ze sms’t me terug: ‘Ik heb me overslapen en ga pas deze namiddag naar Gent.’

Op de trein soezel ik weg. Droombeelden buitelen over elkaar: ik verbeter een gedicht van Leonard Nolens en kom in het bezit van de koersbroek van een Spaanse coureur. Wat is de logica achter deze vreemde associaties? Uit een grote jutezak waarop in zwarte kapitalen ‘DROOMBOUWSTENEN’ staat gestanst, steken duizend systeemkaartjes met telkens een item op. De Weense dromenwever (een grijze man met een ziekenfondsbrilletje, lange witte baard en dampende sigaar) husselt de kaartjes door elkaar en grist er met zijn allesbehalve onschuldige hand ‘Nolens’ uit, en ‘eindredacteur’ en ‘Spanje’ en ‘fietsen’. Wat heeft het te betekenen? Bestaat er een exhaustieve lijst met ál mijn items? Hoe wordt die lijst aangevuld? Verdwijnen er items voorgoed uit de zak? Zijn alle combinaties mogelijk? Wanneer zal ik alle combinaties gedroomd hebben? (Ga ik dan dood?) Hoe komt het dat sommige combinaties herhaald worden, terwijl andere zich nog nooit hebben voorgedaan? (Waarom nooit een Portugese coureur, of een gedicht van Gerrit Achterberg?) Enzovoort, enzovoort.

Er is nog een tweede jutezak, een met vragen.

In Gent heb ik geluk: een hele meute kinderen stapt in, maar net niet in mijn wagon. Ze dragen allemaal een groen T-shirt, met achterop het opschrift ‘avonturenkamp’. ’t Is dus niet zomaar een kamp waar ze naartoe gaan. De begeleiders hebben op hun wangen de Belgische driekleur aangebracht. Vanavond spelen de Rode Duivels tegen de Verenigde Staten.

Wanneer ik vanuit het Centraal Station op mijn werk af stap, zie ik ‘de fiere’ Belgische driekleur aan de achtergevel van het Federaal Parlement. Ik moet er van het trottoir af omdat een vuilniswagen achterwaarts de binnenkoer van het parlement is opgereden en daar, halverwege, stilstaat ten einde de inhoud van de vuilniscontainers op te laden. Wat zou daar allemaal inzitten? Afgewezen wetsvoorstellen, stembrieven, informateursnota’s, speelkaarten? Wanneer ik ter hoogte van de bestuurderscabine van de vuilniswagen ben, komt deze net in beweging. De bestuurder had mij niet gezien: ei zo na word ik aangereden door een vuilniswagen die uit het Federaal Parlement komt! Wat verderop, bijna onder het ‘kunstwerk’ van Arne Quinze, spreekt een jong koppel me aan. Of ik de Duitse ambassade weet liggen? Neen, dat weet ik niet maar ik weet wel dat de kans groot is dat het hier ergens in de buurt moet zijn. Dan toont de jongeman (met donkere zonnebril) mij het schermpje van zijn smartphone. Daarop zie ik een adres, de De Lalaingstraat, en een plattegrond waarop een traject is uitgestippeld. Nee maar, deze kerel moet gewoon de aanduidingen volgen die zijn smartphone hem dicteert en is daartoe blijkbaar uit eigen beweging niet in staat!