zondag 24 mei 2015

facebookbericht 759



Ik ben die beelden in het Journaal van 'uitgelaten supporters' kots- maar dan ook kotsbeu.
Ik ben blij voor die mensen en dat ze zich maar amuseren en in het water springen en wat je maar wil, en het is een verdiende kampioen, maar: DIT IS GEEN NIEUWSITEM, VERDOMME


*

Overigens, het viel me op dat het voor 95 pct een 'wit' feest was/is. Om twee uur deze namiddag nam ik tram 4 van 't Sluiken naar het sint-Pietersstation, dan passeer je alle migrantenbuurten. 1 -welgeteld 1- AA Gent-supporter (tenminste als je op basis van het uiterlijk conclusies mag trekken). Deze avond nam ik om 22.00 uur de terugweg: tram 4 richtitng 't Sluizeken. Géén supporter te zien, behalve twee in het station. Aan 't Sluizeken -één zebrapad maakt hét verschil tussen zeer rijk en arm Gent (je mag raden aan welke kant ik woon)- vier AA Gent-supporters die schuilden voor wat regen, bier in de hand, Buffalo. Verder is het hier -honderd meter in vogelvlucht van de Vlasmarkt muisstil, tijdens de Gentse Feesten is dat andere 'toebak'. Ook op de 85 foto's die De Gentenaar publiceerde zag ik één gekleurde medemens! Migranten: niemand! Het voetbal is de witte middenstand van het land! Maar, Pascal, ik ben blij voor mijn stadsgenoten, dat ze maar volop genieten maar inderdaad een nieuwsitem waard? Ik dacht dat er belangrijkere zaken op deze wereld aan de hang zijn. Ook meer dramatische. Maar ja, het volk krijgt graag brood en spelen en iedereen -van media over intellectueel tot politicus- springt daarop. Het maakt je supersympathiek en lief en ..... Enfin. Ik ga maar eens een daad van verzet plegen door .... een boek te lezen!
J.H.

*

Foute observatie, Jan Haerynck ;-). Ik heb op het podium wel degelijk een paar zwarte jongemannen zien staan hossen. Kennelijk zijn zij in de mensenhandel, die de hedendaagse voetballerij à la limite ook is, komen bovendrijven. Al moet gezegd dat ook de voetballerskern van AA Gent blanker oogt dan de doorsnee van onze samenleving.