zondag 12 juli 2015

facebookbericht 793



Ja, de Vlaamse feestdag, en bleef het maar beperkt tot ballonnetjes uitdelen in Leuvense winkelstraten, bij voorkeur aan allochtone kinderen. Er was ook: het ronduit separatistisch discours van 'parlementsvoorzitter' Peumans in het Brusselse stadhuis en van 'minister-president' Bourgeois in Kortrijk, de heiligverklaring van Fernand Huts in Antwerpen (prijs van de 'economische uitstraling' of zoiets en dat voor iemand die dreigt met delokalisering omdat hij hier naar zijn smaak te veel belastingen moet betalen) en, last but not least, de Vlaams-nationalistische recuperatie door de burgemeester van Antwerpen van Willem Elsschot aan diens graf. Voortaan is Elsschot voor de Vlaams-nationalisten wat Nietzsche voor de nazi's was: een na zijn dood en dus zonder zijn instemming politiek gerecupereerde schrijver. Door Peumans en Bourgeois voel ik mij niet vertegenwoordigd, dat van Huts kan ik nog zien als stroop aan de baard, maar dat misbruik van Elsschot vind ik niets minder dan: huiveringwekkend. Ik kijk dan ook uit naar wat zijn collega’s hierover zullen zeggen. Want dat ze hierover zwijgen is toch ondenkbaar? Tom Lanoye? Stefan Hertmans​? Patrick Lateur​? Yves Petry​? Jeroen Theunissen​? Jeroen Olyslaegers​? Marc Reugebrink​? Saskia De Coster​? Et tutti quanti?