zondag 2 augustus 2015

& 20



BUNKER

Er bestaan twee soorten televisieprogramma’s. Die waar we graag voor uitkomen dat we ernaar hebben gekeken en dat grote pak andere waar we altijd ‘toevallig’ in zijn verzeild geraakt.

Zo zag ik vorige week zéér toevallig het begin van het zomerprogramma ‘Zonnekloppers’. Ik mocht aan het handje van Lea Van Hoeymissen mee in de tuin van presentator Johan Verstreken. (Wat benijd ik de zorgeloosheid waarmee die man altijd de toekomst tegemoet ziet!) Johan toonde ons alle bezienswaardigheden: het nestkastje, een beeldje, de treurwilg waaronder hij pleegt te bekomen van zijn drukke bestaan. Ik besefte dat het weeë gevoel dat in me opkwam bij het bekijken van dit non-event, volledig toe te schrijven was aan de veeleisendheid waarmee ik de zovele anderen die hier wél iets aan hebben, niet mag bezwaren. Mijn probleem dus, ik hoefde maar de knop in te drukken.

Toen viel Johan iets te binnen waar hij klaarblijkelijk vooraf niet aan had gedacht. In deze hoek, wees hij, had een bunker gestaan. Er was zelfs een soldaat gesneuveld, wist Johan van een oudere buurman. ‘Wat erg’, zei Lea wat verontrust – zij is deze zomer in de tuinen van Bekende Vlamingen zeker niet op zoek naar kommer en kwel. ‘Tja’, beaamde Johan, waarop twee seconden lang een pijnlijke stilte over het mooie groen neerstreek.

Op dat ogenblik, in die stilte, oversteeg het programma ‘Zonnekloppers’ zichzelf. Het veranderde eventjes van categorie. De lege hoek van Verstrekens tuin is, naar mijn smaak, beslist de interessantste.

Twintig jaar geleden gepubliceerd in De Standaard van 2 augustus 1995.