dinsdag 27 oktober 2015

wolken 1640-1647



wolkenfragmenten uit Joost de Vries, Clausewitz

1640
Naarmate we vorderden dreven de wolken verder uit elkaar en werd de aquatint lucht steeds feller en dankbaarder, een lichte zeegeur dreef mee op de wind. (49)

1641
De zon stond laag, een wind die uit Scandinavië deze kant op kwam joeg wolkenformaties over de horizon. (65)

1642
Voorin humhumde Joost zachtjes mee met de radio, en terwijl we door het stille laagland reden keek ik naar buiten, zag hoe de zon zich door het dikke wolkendek heen sloeg. (115-116)

1643
Een enkele wolk krulde in de lucht, donzig en vriendelijk. (152)

1644
De wolkenkrabbers en de bruggen aan de andere kant van de rivier zager er altijd ouder uit dan je verwachtte. (158)

1645
De witte pluimen rook dreven in de donkere nacht omhoog, en hingen als dromerige wolken voor de volle, zilveren maan. (176)

1646
Ik had mijn zonnebril op en het kraagje van mijn Lacoste-polo omhoog en ik keek naar de groene bergen en de witte huisjes die steeds duidelijker zichtbaar werden en ik stelde me voor dat het handjevol wolken boven het eiland, bijna doorzichtige pluimpjes, een atlas was van de nabije toekomst. (195)

1647
In de lucht was geen wolkje te zien, de hemel was onvoorstelbaar blauw. (218)