zondag 27 december 2015

vierenvijftig 77


© Sir John Everett Millais (Tate Gallery London)


20 december 2015

zondag

In Jij zegt het verwijst Palmen naar de ‘pseudopsychologische rimram’ van Al Alvarez, die in het eerste hoofdstuk van zijn zelfmoordboek De wrede God uitvoerig ingaat op de Sylvia Plaths levenseinde. Ik ga dat hoofdstuk eens herlezen. ¶

Gisterenavond zitten kijken naar Herman Koch, die te gast was in ‘Alleen Elvis blijft bestaan’. Ik weet niet wat ik ervan denken moet. Ik las nooit iets van Koch, misschien moet ik dat dan maar eens doen. Hij heeft met Het diner het meest vertaalde Nederlandstalige boek aller tijden op zijn naam staan, maar won nooit in eigen land een literaire prijs. Zijn Jiskefet-dingen vind ik ook niet bepaald grappig – toch niet deze die ik al zag want ik heb dat programma nooit gevolgd. En wat hij zei in het programma gisterenavond vermocht mij ook al niet voor hem in te nemen. ’t Was zo’n beetje een salonanarchistische houding die hij daar zat aan te nemen. Zo van, we doen lekker politiek incorrect, maar ook niet té hé, het mag vooral niet hinderlijk worden. Ik weet het niet, misschien moet ik eerst maar eens dat Diner lezen want Koch ken ik alleen maar van de quotes op het voorplat van andermans boeken – wat mij meestal niet voor die boeken inneemt. ¶