zaterdag 13 februari 2016

vierenvijftig 125


6 februari 2016

zaterdag

APERITIEFHAPJE

© rr
Mijn favoriete aperitiefhapje is de apéricube van La Vache Qui Rit. Zeer ecologisch incorrect afzonderlijk in aluminium verpakte smeerkaasblokjes, en dan nog het liefst in de kleurige glitterfeestverpakking met aparte tapas-smaken: chorizo, tomate poivron, gambas grillées en chèvre. Elke saveur heeft zijn eigen kleurtje: in de volgorde van de genoemde specialiteiten: rood, geel paars en groen. Hoe de smaken aan de kaas – als het al kaas is – zijn toegevoegd, is mij een raadsel. Feit is dat als ik blind zou moeten proeven, ik nooit op chorizo of tomaat-paprika of gegrilde gambasmaak of geit zou uitkomen. Maar dat doet niets af aan de dolle pret. Ik vind het leuk om zo’n kubus uit de verpakking te pulken, om vervolgens naar het opentreklipje te zoeken en om op die manier het kaasblokje van zijn aluminiumjasje te bevrijden. Leuk extraatje: op de binnenkant van deze minuscule verpakking staan quizvragen afgedrukt zoals – ik pik er de vraag uit die ik in mijn derde chorizoblokje van de avond heb aangetroffen: ‘Quel pays a envahi le Koweit en 1990?’ Het antwoord staat onder de vraag op zijn kop afgedrukt: ‘L’Irak’. Een mens leert nog iets bij met de apéricubes van La Vache Qui Rit. Merci La Vache Qui Rit! Merci Fromageries Bel! Ook de ingrediëntenlijst is pittig: ‘gerehydrateerde magere melk, kazen (geitenkaas 13% voor de geitenkaas-variëteit), boter, melk-eiwitten, smeltzouten: natriumpolyfosfaten, -citraten, -difosfaten, citroenzuur en natriumfosfaten, compositie voor de variëteit met tomaat paprika aroma (tomaat 1%, zout, knoflook, aroma’s, specerij), zout, natuurlijke aroma van garnaal (schaaldieren), natuurlijke aroma van geitenkaas met andere natuurlijke aroma’s, natuurlijk aroma, aroma, aroma gerookte smaak’. Fromageries Bel raadt mij ook aan, als ik nog meer van dit product wil genieten, de le placer au réfrigérateur. ¶