dinsdag 12 april 2016

vierenvijftig 176



28 maart 2016

maandag

De wind waait met stormkracht door het park voor mijn deur, al en toe regent het. En toch staan de paashazen van de Gezinsbond klaar voor de eierenraap die zij voor de kinderen van de buurt organiseren. Ik kijk er een beetje meewarig op neer, verwacht dat ze elk moment hun spullen bij elkaar rapen en het initiatief afgelasten, maar neen, ze blijven staan. En ja, tegen een uur of tien klaart het uit en gaat de wind liggen en daar verschijnen al de eerste ouders-met-kinderen. ¶


© vpro
Gisterenavond op VPRO (NPO2) de tweede aflevering van de documentairereeks ‘Op zoek naar Frankrijk’. Ik zag vorige week ook al de eerste aflevering. Dit keer ging het over de landbouw, het grondgebruik, de verankering hiervan in families, de uitverkoop aan het grootkapitaal en, uiteindelijk, aan buitenlandse investeerders. Heel interessant, en zeer gelijklopend met mijn conclusies te velde, twee jaar geleden tijdens mijn fietsreis. Wilfred de Bruijn brengt het zeer goed, hij is het Frans machtig en kiest zorgvuldig zijn gesprekspartners uit. Hij gaat langs bij een nazaat van Jeanne d’Arc die zich bezighoudt met de kweek van truffeleiken en het promoten van de gastronomie du terroir, waarna hij samen met deze persoon een bezoek aflegt bij de weduwe van een keuterboer die zich twee jaar geleden van het leven benam. De directeur van een megawarenhuis zag een interview niet zitten ‘vanwege de gespannen verhoudingen met de boeren’. In het centrum van het naburige stadje Chinon sluit de ene winkel na de andere, en ook dat laat Wilfred de Bruijn zien. ¶