maandag 17 juli 2017

de zomer van 2017 - 7



Beste Didier,

Still uit de documentaire
Wat een cadeau, dat je me met de link naar de documentaire 'Tamelijk gelukkig' van Peter Scholten op het spoor bracht van Bob den Uyl. Ik kende hem natuurlijk wel van naam, maar heb nog nooit iets van hem gelezen. Wat een boeiende, moeilijke, moeizame man. Ik ga zeker zijn verhalen eens lezen. Las jij hem al? Wat moet ik eerst lezen? En ja, hij is ook een fietsreiziger – dat zal mij zeker interesseren, al prop ik mijn longen niet vol met Samson-teer.

Die vrienden van hem, die het over ‘benevelingsvloeistof’ hebben, en hij dan weer over ‘engtevrees’ – ja, dat zijn wel mooie eufemismen! ‘Humor is het masker van de ernst’, zegt er een, pratend over hem. En dan Bob zelf: ‘Misschien drink ik iets te veel. Dat weet ik niet. Daarvoor zou ik moeten weten hoeveel de anderen drinken.’ Wat een eenzaamheid blijkt niet uit dat citaat! En dan, in die passage in de rij voor de kassa – ja, je neemt altijd de verkeerde rij – waarin wordt gezegd dat hij de belangrijke dingen vergeet en de onbelangrijke onthoudt. ‘Oké, maar wie maakt uit wat belangrijk is en wat onbelangrijk?’ Ook dat vond ik een mooie.

Ja, dit is een interessant en – dat kan niet anders – ook een groot schrijver. Ik ga hem ontdekken! 

Bedankt voor de tip, Didier!