woensdag 12 juli 2017

los ingeslagen 249 / droom # 117



30 mei 2002

Droom: Iets met een krokodil en een enorme pad, die een bek heeft in de vorm van de snuit van een meivis.

(…)

*

Graham Swift, Waterland:
[29]: ‘Hoe ontworstel je je aan de realiteit […]? Hoe verwerf je, in een vlak land, het tonicum van verheven gevoelens?’
 

31 mei 2002

Cesare Pavese, ‘Ballingsoord’, in De gevangenis:
[123]: ‘…alleen wat voorbij is of veranderd of verdwenen onthult ons zijn ware gezicht.’

*

Niets.

*

Frankrijk verliest de openingswedstrijd van het wereldkampioenschap voetbal in Japan, van de voormalige kolonie Senegal: 0-1.

*

Ik maak enkele mooie doelpunten op het minivoetbal. Aangenaam samenzijn in café Tuinbos. Rook drie sigaretten. (…)


1 juni 2002


(…) We doen er allebei het zwijgen toe, over deze pijnlijke kwestie. Waardoor ze natuurlijk nog pijnlijker wordt…

*

Werken op zaterdag.

*

’s Avonds komen P. & S.. We zitten in de tuin (de eerste warme zomeravond). Het gaat er hartelijk aan toe. Ik begin opnieuw te roken. Ik heb het op de kop af acht weken (zesenvijftig avonden uitgehouden). Voor mij staat het rechtstreeks verband tussen roken en frustratie nu definitief (onomstotelijk) vast.


2 juni 2002

(…)

*

(…) op een gegeven ogenblik vertelt B. over zijn moeder, die aan een lichte dementie lijdt. En ja, over Jan Wauters, dat die zich onlangs nog mijn brief van een jaar of drie geleden herinnerde. Dat deed deugd, dat te horen.


3 juni 2002

Afwerken van Het geld van de kerk. Blij dat ik dáár ook alweer van af ben.

*

Bijwerken van dit dagboek; uitprinten van de afgelopen drie, vier maanden. Vaststelling dat het allemaal niet veel om het lijf heeft.

*

Ik rijd naar G.. Ik weet dat ik een ernstig gesprek moet vermijden, maar slaag daar niet in. We hebben het over F., het zoeken van bestemmingen in het leven, de kunstenaarsvrienden, mijn huwelijk. Met een warm gevoel keer ik terug naar huis.