maandag 17 juli 2017

los ingeslagen 250

4 juni 2002

(…)

*

Dag E.,

We hebben al lang niets meer van elkaar gehoord. (…) Maar goed, hoe is het met je?

Hier is alles als vanouds: veel werk, weinig tijd. Je kent die excuses wel waarachter de moderne mens zichzelf wegsteekt om niet aan het leven zelf te moeten toekomen... In het huis zijn er al een maand of twee erg langzaam verlopende verbouwingswerken aan de gang (waskot en badkamer). Dat gaat gepaard met veel stof en lawaai, en ik ben dan ook heel blij dat ik af en toe eens op mijn koersfiets de Polders in kan vluchten. Ik neem dan een discman mee en luister naar Franse chansons uit de jaren veertig en vijftig (Vian, Ferré, Gréco...). Wegdromend in existentialistische sferen (Quartier Latin, Citroën DS, Patachou...) laat ik de Vlaamse benauwenis (varkenshokken, scheve populieren, verkavelingen...) met een gemiddelde snelheid van zo’n 29 per uur aan mij voorbijglijden.

Straks trek ik naar een kameraad om naar de voetbalmatch Japan-België te kijken. Niet dat voetbal mij nog bovenmatig interesseert, maar van dit vierjaarlijkse ritueel wil ik toch nog iets meepikken. Ik hoop maar dat onze landgenoten er iets van bakken. Ik vrees echter dat commerciële en politieke belangen al op voorhand de uitslag voorschrijven: het fiere Nippon kan zich in zijn openingsmatch geen nederlaag veroorloven.

Tot binnenkort eens?

Hartelijke groet,













 *

Ik kijk naar Japan-België (2-2) op het Gemeenteplein van Sint-Andries. Eerst alleen in ‘Los Amigos’ en dan met B. en de aannemer van het tegelplaatsbedrijf dat Benoîts kunstwerk aanbrengt tegen het Olympiastadion in ‘De Platse’. Absurde situatie: we zitten te eten terwijl de match losbarst – en we kunnen de tv niet zien. Achteraf ga ik even mee naar de werf, en feliciteer B.: ‘Wie had dat ooit kunnen denken toen we ons hier vijfentwintig jaar geleden tussen de afsluiting door wurmden?’

*

(…)


5 juni 2002

(…)


6 juni 2002

(…)

*

Ik vergeet faliekant een afspraak met Jan T. van Moritoen.

*

De werken in huis komen stilaan in een eindfase…

*

(…)

*

Het lezen staat me tegen. Ik lees nauwelijks nog. (Ook het schrijven, eigenlijk alles wat met het geschreven woord te maken heeft.) Voor het eerst sinds lang werk ik nog eens aan (…), het valt mee.


7 juni 2002

G. komt eindelijk nog eens naar het minivoetbal. In Het Tuinbos verloopt de sessie nog redelijk plezierig. Ik (…) beland samen met M. en R. in een café op de Platse van Sint-Andries, waar een kerel van een jaar of 55 met een zware zonnebril-met-zijklepjes onduidelijke bewegingen op de dansvloer staat te maken achter een Aziatisch meisje van, naar schatting, amper 1 meter 40 hoog…


8 juni 2002

(…)