vrijdag 22 december 2017

de herfst van 2017 – 66



11 december 2017

75 – Het sneeuwt. Omdat dit in Laag-België een zeldzaam weerfenomeen is geworden, besluit ik een wandelingetje te maken om er maximaal van te profiteren. Dat valt echter niet mee. De sneeuwlaag is overal waar er per fiets of auto overheen werd gereden, of zelfs maar op gestapt, een natte blubber. En bovendien jaagt een lauwe wind de wakke vlokken in mijn aangezicht. Maar goed, alles voor de ervaring, we moeten niet klagen want straks zitten we weer warmpjes binnen en er zijn er die het met minder moeten stellen. Ik loop de Vesten af langs de Guido Gezellelaan tot aan de Smedenpoort en keer dan terug langs de ander kant van het water. Ter hoogte van het kasteeltje waar vroeger Moritoen gevestigd was, zie ik een jongeman met zijn hond spelen. Hij gooit een balletje weg, de hond apporteert. De jongeman filmt ondertussen zijn hond. En ik maak daar dan weer een foto van. Plots weerklinkt een gekraak. Een van de bomen aan de rand van het terrein komt met veel kabaal neer. De hond kan nog net ontkomen. De boom valt tussen de jongeman en de hond in. De hond vlucht een eind weg. De jongeman reageert lijzig – of toch heel erg cool. Je mag niet afgaan op het uiterlijk (afhangende broek, rastakapsel…), maar het gebruik van een joint kort voor dit bijna rampzalige incident lijkt me niet uitgesloten. Hij lijkt niet te beseffen waaraan hij is ontsnapt. Wanneer de hond, staart tussen de achterpoten, terug bij zijn baasje is, spreekt hij het dier toe: ‘Dat was een beetje een te grote stok, hé.’ Nog geen halve minuut nadat de boom is neergekomen, staan daar al twee arbeiders van de groendienst. Alsof ze achter de hoek stonden te wachten. Ze vergewissen zich van de situatie en lichten deze toe. Het gebeurt wel meer dat een boom onder het gewicht van de sneeuw bezwijkt. Zeker als hij al ziek was. Ik feliciteer nogmaals de jongeman met zijn ongedeerdheid, aai de hond over zijn natte kop, en vervolg mijn weg.