dinsdag 3 april 2018

facebookbericht 1075

Door aan iedereen langs het parcours die idiote vlaggetjes uit te delen, proberen de nationalisten - nota bene via de door anderen gemaakte beelden waarin dat geel en zwart overheersen - een beeld van Vlaamse eensgezindheid te verspreiden. Wel, dat ze dan ook eens de beelden van the day after verspreiden. Al was het maar voor de volledigheid, om eens te tonen hoeveel respect de vlaggezwaaiers voor hun grond hebben.  


*

Het enige wat ik aanklaag is dat een politieke beweging een sterk gemediatiseerde, niet-politieke manifestatie inpalmt door vlaggetjes uit te delen, heel goed wetende dat de meeste mensen die ermee zwaaien, vaak kinderen, niet eens beseffen dat ze op die manier de belangen van die beweging dienen. Al die leeuwenvlaggen zijn er niet om Vlaamse renners aan te moedigen maar om het Vlaams-nationalisme uit te dragen. Ze worden dus op een oneigenlijke manier gebruikt. De burgemeester van Antwerpen weet heel goed welke publicitaire waarde de Ronde VV heeft. Of dacht je dat hij die koers naar Antwerpen heeft gehaald omdat hij van koers houdt? Wat de belangen van Vandenhaute zijn, weet ik niet. Waarschijnlijk vooral: geld. En of die 'fotomontage' 'suggestief' is? Ik denk het niet. Hij staat op de VRT-site, en ik kan mij voorstellen dat ze daar ook niet zo blij zijn met het feit dat de N-VA/VB (laat ons dat verschil maar niet te veel maken) de live uitzending van de koers, gemaakt met openbare middelen, misbruiken voor het colporteren van een politieke boodschap. Neen, echt, ik zie niet in hoe een bedenking hierbij zou bijdragen tot 'het laten misbruiken van Vlaamse symbolen door extreme groepen'.