vrijdag 9 oktober 2015

parallel 31



« Il n'est pas autorisé de prendre des notes ni de dessiner dans le musée Magritte ni dans les expositions temporaires. »

Luc Le Chatelier citeert het huisreglement van het musée Magritte in Brussel in ‘C'est surréaliste : il est interdit de dessiner au musée Magritte de Bruxelles !’, op de website www.telerama.fr

ǁ

Ik zit het aan te kijken en op te schrijven, maar dat gaat zomaar niet, alweer een goudbebladerde nadert en neemt mij het papiertje uit de vingers en wil het lezen, maar het Nederlands is zoals wij allen weten een geheime taal, en hij kan het niet, en zegt dat ik niets op mag schrijven en ik zeg dat het morgen toch allemaal in de krant staat, maar hij wijst naar de perstribune en zegt dat ik aan die kant van het Huis op mag schrijven wat ik aan deze kant niet mag opschrijven en dat dat nu eenmaal zo is, maar dat het toch niet in beslag zal nemen.

Cees Nooteboom, Labyrint Europa, 265