dinsdag 3 oktober 2017

'Wat doe ik hier eigenlijk?' (Bruce Chatwin)

Ik had me weliswaar de plicht opgelegd om niets te verzinnen, maar dan nog kun je de waarheid op duizend manieren opschrijven. (Ilja Leonard Pfeijffer) * Ik citeer dit allemaal uit mijn hoofd. Het kan zijn dat het er net iets anders staat, maar dat geeft niet. Het gaat er nu even om hoe ik het mij herinner. (Ilja Leonard Pfeijffer) * Het hebben van een mening betekent niet dat je die met iedereen moet delen. (C.S. Richardson) * Quoi qu'on fasse, il faut le faire bien. (Nicolas de Staël) * Aimer, ce n'est pas se regarder l'un l'autre, c'est regarder ensemble dans la même direction. (Antoine de Saint-Exupéry) * Het verleden is een zee van tijd waarin ik met steeds meer overgave verdrink. (Rudy Vandendaele) * Il me semble, en effet, que laisser échapper un détail c'est laisser échapper un peu de la vie même, car notre vie passée n'a d'autre réalité que dans la mémoire et il faut savoir la retenir toute entière jusqu'à la mort. (Julien Green) * Bon qu'à ça. (Samuel Beckett) *...ce désir de vivre qui renaît en nous chaque fois que nous prenons de nouveau conscience de la beauté et du bonheur (Marcel Proust) * Zie beslist af van elke logica en werp u hals over kop in de fantazie. En desnoods in de sentimentaliteit. Al de rest zijn verdomde cijfers en thesissen, die kraken van droogte. (Richard Minne) * Om een beetje liefde te krijgen, zou een vrouw veel doen, zelfs haar lichaam geven. Om seksueel aan zijn trekken te komen, zou een man veel doen, zelfs een beetje liefde geven. (Pierre Plum) * Ik heb een fase in mijn leven bereikt waarin ik het heden niet langer als 'mijn tijd' ervaar. (Benno Barnard) * Ik was van plan hier alles op te schrijven. Het is onmogelijk om alles op te schrijven. De meeste dingen ontsnappen om in stilte te sterven. (Amos Oz) * Travailler sans le souci de personne et devenir fort! (Paul Cézanne) * Een tijdsduur een vorm opleggen, is een vereiste voor schoonheid maar eveneens voor de herinnering. (Milan Kundera) * Een waarlijk goed en verstandig mens, zo menen wij, draagt alle wisselvalligheden van het lot zoals het behoort, en gebruikt de gegeven omstandigheden altijd om te doen wat het edelste is - net zoals een goed legeraanvoerder de troepen die onder zijn bevel staan op de meest strategische wijze gebruikt, of een schoenmaker de mooiste schoenen vervaardigt uit het leer waarover hij beschikt; en hetzelfde geldt voor alle andere deskundigen en vaklieden. Als dat zo is zal een gelukkig mens nooit diep ongelukkig worden. (Aristoteles) * Wat moderne democratieën zichzelf ook mogen wijsmaken over het belang dat ze hechten aan het vrije woord en de diversiteit van meningen, de waarden van een maatschappij zullen altijd verbijsterend nauw overeenkomen met die van de willekeurige organisaties die groot genoeg zijn om reclamespotjes van dertig seconden rond het avondnieuws te kunnen bekostigen (Alain de Botton) * Mevrouwen en mijnheren, / laat hartstocht toch begaan, / want voor je het kunt keren / klopt Heintje bij u aan! (Charlotte Mutsaers) * 'Een schoonheid en een intensiteit die het leven zelf niet bieden kan’ * Ik mis liever wat ik nog niet heb meegemaakt. (Didier Van De Steene) * Je kunt niet geen spoor achterlaten. Je kunt niet niet hebben bestaan. (Kristien Hemmerechts) * Nu bestond het, en het had ook werkelijk betekenis gekregen, want ik trok me eraan op. (Frank Westerman) * Je savais que ce serait difficile, mais je ne voulais pas mourir sans avoir au moins essayé. (Michel Houellebecq) * Hij vreesde dat zijn beste jaren voorbijgingen en hij ten slotte werk van langere adem wel vergeten kon. (Rob Molin over Adriaan Morriën) * Alles zou zo eenvoudig mogelijk moeten zijn, maar niet eenvoudiger dan dat. (Einstein) * ...on n'est jamais aimé pour son écriture. (Roland Barthes) * Alleen in riten belet je de tijd weg te vloeien. (Kees Fens) * ...ik bleef Patagonië achter de hand houden. (Bruce Chatwin) * Zeggen wij elkaar niet: in de maat, in het gezonde gemiddelde vindt men steeds de beste waarheid. Dat zou waar kunnen zijn, als niet het merendeel van de mensen veel lager dacht en hoopte dan gepast is. Daarom is het nodig dat andere mensen veel hoger denken en hopen dan redelijk lijkt. (Maurice Maeterlinck) * Soms weten we één moment wat we willen, als waren we redelijke wezens. (Koen Peeters) * Wanneer we lezen tot een discipline maken, kennen we een te grote rol toe aan iets wat slechts een aansporing is. Lezen staat op de drempel van het spirituele leven; het kan ons er binnenleiden, maar vormt er niet het wezen van. (Marcel Proust) * Wij zijn maar kort op aarde, wij doen en zeggen veel slechte dingen. En daarom zullen we elk geschikt moment van samenzijn aangrijpen om elkaar ook iets goeds te zeggen. (Fjodor Dostojevski) * Blij zijn om dingen die niks met jezelf te maken hebben lijkt een soort vooruitgang. (Leen Huet) * Er is heel veel vanzelfsprekendheid nodig om niet te spreken. (Luuk Gruwez) * misschien in staat […] het memento mori te koppelen aan een carpe diem (Marc Reugebrink) * Wee het volk dat zich door managers laat leiden. Managers verkwanselen iedere vorm van beschaving die geen geld opbrengt. (Benno Barnard) * Iemand die publiceert is moedig - moediger dan de wereld beseft. (Andrew Motion) * Wij moeten werken aan een verleden dat langzaam van ons wegglijdt. (Cees Nooteboom) * Vond jij je geblutste ik niet in elk bord zwezerik? (Hugo Claus) * Voor ik bij de G ben, heb ik allang het loodje gelegd (Julian Barnes) * Elke herhaalde bezigheid ontaardt in een systeem (Leonard Nolens) * Het is moeilijk om Guido Belcanto te zijn maar ik ben blij dat ik het ben en niet iemand anders. (Guido Belcanto) * ...het verkondigen van onomwonden meningen was een manier om zich niet buitengesloten te voelen. (Jonathan Franzen) * Onordelijke veelheid, waarboven een schijnorde moet worden opgehouden. (Thomas Mann) * Stel dat ik een ogenblik niet verwonderd ben, dat ik het niet zie, wat is mijn bestaan dan waard? (Wislawa Szymborska) * zolang ik twijfel / over de tekst op mijn graf / is er nog leven (Robert Joseph) * het schip waarmee ik reis hoeft geen Titanic te zijn (D.H. Lawrence) * ...intellectuele integriteit is, helaas, een zeer elitaire eigenschap (Rob Riemen) * Ook het vertellen van verhalen is zeer aan te bevelen. (Yann Martel) * Het leven is een gegeven paard, naar mijn mening. (J.D. Salinger)